Ne vienas kaunietis yra susidūręs su itin stropiu mokesčių administratorių dėmesiu skoloms, kurios tiesiog nurašomos nuo banko sąskaitų. Tačiau greitai nuskaičiuotos lėšos, įvykus klaidai, į banko sąskaitas grįžta sudėtingai. Su šia problema teko susidurti ir portalo „Kas vyksta Kaune“ buhalterines paslaugas teikiančios įmonės darbuotojams, kai neva susikaupusi skola nuskaičiuojama antrą mėnesį iš eilės, o mokestines prievoles administruojančių organizacijų darbuotojai kaltę verčia vieni ant kitų, pasikartojančią problemą iš esmės pradedantys spręsti tik po to, kai situacija pradeda domėtis žurnalistai.
Istorija prasidėjo, kai Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) buvo pateikta metinė gyventojų pajamų deklaracija su nurodytu netiksliu kodu. Verta paminėti, kad kodą, kurį reikia nurodyti, mokesčių inspekcijos darbuotojai konsultacijų metu nurodė netikslų.
Gavus pranešimą apie nesumokėtus mokesčius ir pradėjus domėtis situacija paaiškėjo, kad reikia atnaujinti pateiktą deklaraciją ir nurodyti kitą kodą. Nors kodas buvo pakeistas, o atnaujinta deklaracija priimta, šių atnaujintų duomenų nematė Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba (SODRA), dėl ko pradėjo priverstinį išieškojimą iš įmonės banko sąskaitos. Nors vėliau nurašytos lėšos buvo atstatytos, analogiška situacija pasikartojo ir gruodžio mėnesį. Taip lėšos iš įmonės sąskaitos buvo nuskaičiuotos du kartus iš eilės, nors deklaracijos duomenys buvo atnaujinti jau po pirmo išieškojimo.
Kaltę verčia vieni ant kitų
Situaciją pradėjus aiškintis iš esmės, SODRA darbuotojai patikino, kad lėšos nurašytos gavus informaciją apie nesumokėtus mokesčius iš VMI.
Susisiekus su VMI komunikacijos atstovu Dariumi Buta, jis patikino, kad galimai problema atsirado dėl to, jog SODRA nemoka pasiimti atnaujintų deklaracijos duomenų, nors jie yra perduoti.
„Susidariusios problemos esmė yra ta, kad VMI perduoda duomenis SODRAI, tačiau jų darbuotojai kažkodėl nesugeba, nenori, neturi kompetencijos visada tuos duomenis peržiūrėti“, – komentavo pašnekovas. Jis patikino, kad apie problemą užklausus SODROS, jie šias problemas verčia VMI, nors po papildomo paklausimo paaiškėjo, kad minėtus duomenis mato.
Tuo tarpu SODRA atstovas patikino, kad problema kilo ne dėl institucijų nesušnekėjimo, o žmogiškos klaidos, kurias įtakojo specialistų kaita.
„Tikrai labai apmaudi situacija, pritariu. Ilgai analizavome ją ir aiškinomės, kodėl taip galėjo nutikti, ir visgi, ji kilo ne dėl institucijų nesusišnekėjimo ir tai nėra kažkokia sisteminė problema. Tai įvyko dėl žmogiškosios klaidos: specialistų kaita ir sudėtingas koordinavimas kartais sukuria nemalonių precedentų. Svarbiausia, kad pavyko operatyviai išspręsti kilusius nesklandumus ir panaikinti įsiskolinimą“, – aiškino SODRA komunikacijos vadovas Rytis Stalnionis.
Pagal viešai skelbiamus duomenis, VMI šiuo metu dirba apie pusantro tūkstančio darbuotojų, SODRA turi apie 3000 etatų.