Valstybės valdomos įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ vadovas Stasys Dailydka sako, jog gavęs valdybos narių pritarimą, penktadienio vakarą pasirašė „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų sutartį, kuriai stringant iškilo grėsmė, jog gali būti stabdomas viso projekto finansavimas.
„Ažiotažų nemėgstu ir nedalyvauju tuose žaidimuose, tuščia šnekėt. Aš esu pasirašęs sutartį ir galit man nesukt smegenų. Ta pačią (sutartį), kurią reikėjo. Čia bereikalingai visi kelia… Valdybos nariai visi pritarė tiek, kiek reikia valdybos narių, ir aš esu jau pasirašęs“, – BNS šeštadienį sakė S.Dailydka.
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas kelis kartus klausiamas nebuvo linkęs atskleisti, kada pasirašė sutartį. Tačiau galiausiai pripažino, jog sutartį pasirašė penktadienio vakarą.
Jis tikino, jog šis sutarties pasirašymas, apie kurį nebuvo viešai pranešta, nesusijęs su Europos Komisijos direktorato pranešimu, jog stabdomas viso projekto „Rail Baltica“ finansavimas.
Bendra Baltijos valstybių įmonė „RB Rail“ pranešė, kad penktadienį gavo kreipimąsi iš EK Mobilumo ir transporto generalinio direktorato, kuriame nurodoma, kad stabdomas finansavimas Lietuvai.
Direktoratas pranešė, kad projektą nedelsiant turi peržiūrėti Inovacijų ir tinklų vykdomoji agentūra (INEA) ir nuspręsti, ar sustabdyti pirmojo CEF (Connecting Europe Facility – BNS) fondo šaukimo lėšas – tuomet Lietuvai skirta 106 mln. eurų. Taip pat INEA turi sustabdyti derybas dėl antrojo šaukimo, kuriuo skirta beveik 191 mln. eurų, dotacijų sutarties.
„Lietuvos geležinkelių“ parašo nebuvimas ant viešųjų pirkimų sutarties reiškia, kad sąlygos, kuriomis grindžiamas finansavimo paskirstymas antrajame šaukime yra nepatenkinamos. Todėl Komisija mano, kad Lietuva gali pažeisti reglamentą, kuris numato, kad „paramos gavėjai ir valstybės narės deda visas pastangas, kad įgyvendintų bendros svarbos projektus, kuriems pagal šį reglamentą skiriama Bendrijos finansinė parama“, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ yra valstybės valdoma įmonė.
„RB Rail“ nurodo, kad pirmadienį diskutuos su INEA dėl finansavimo peržiūros procedūrų bei kaip toliau tęsti derybas dėl dotacijų sutarčių Latvijai ir Estijai. Bendra Baltijos įmonė nurodo suprantanti situacijos rimtumą ir toliau diskutuos tiek su EK direktoratu, tiek ir su Lietuva, siekiant sušvelninti projekto įgyvendinimo rizikas.
„Lietuvos geležinkeliai“ vieninteliai savo parašu buvo nepatvirtinę sutarties dėl „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų tvarkos. Įmonės generalinis direktorius Stasys Dailydka dar penktadienį įspėjo, kad sutartis nenaudinga geležinkeliams, nes įmonė bus atsakinga už „RB Rail“ padarytas klaidas.