Valstybės valdomiems „Lietuvos geležinkeliams“ vieninteliems nepasirašant „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų sutarties, Europos Komisija (EK) stabdo projekto finansavimą. Anot EK, dėl Lietuvos bandymų stabdyti projektą gresia 320 mln. eurų finansavimo Lietuvos projektams stabdymas.
Bendra Baltijos valstybių įmonė „RB Rail“ pranešė, kad gavo kreipimąsi iš EK Mobilumo ir transporto generalinio direktorato, kuriame nurodoma, kad stabdomas finansavimas Lietuvai.
Direktoratas pranešė, kad projektą nedelsiant turi peržiūrėti Inovacijų ir tinklų vykdomoji agentūra (INEA) ir nuspręsti, ar sustabdyti pirmojo CEF (Connecting Europe Facility – BNS) fondo šaukimo lėšas – tuomet Lietuvai skirta 106 mln. eurų. Taip pat INEA turi sustabdyti derybas dėl antrojo šaukimo, kuriuo skirta beveik 191 mln. eurų, dotacijų sutarties.
„Lietuvos geležinkelių“ parašo nebuvimas ant viešųjų pirkimų sutarties reiškia, kad sąlygos, kuriomis grindžiamas finansavimo paskirstymas antrajame šaukime yra nepatenkinamos. Todėl Komisija mano, kad Lietuva gali pažeisti reglamentą, kuris numato, kad „paramos gavėjai ir valstybės narės deda visas pastangas, kad įgyvendintų bendros svarbos projektus, kuriems pagal šį reglamentą skiriama Bendrijos finansinė parama“, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ yra valstybės valdoma įmonė.
„RB Rail“ nurodo, kad pirmadienį diskutuos su INEA dėl finansavimo peržiūros procedūrų bei kaip toliau tęsti derybas dėl dotacijų sutarčių Latvijai ir Estijai. Bendra Baltijos įmonė nurodo suprantanti situacijos rimtumą ir toliau diskutuos tiek su EK direktoratu, tiek ir su Lietuva, siekiant sušvelninti projekto įgyvendinimo rizikas.
„Lietuvos geležinkeliai“ vieninteliai savo parašu kol kas nepatvirtino sutarties dėl „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų tvarkos. Įmonės generalinis direktorius Stasys Dailydka penktadienį įspėjo, kad sutartis nenaudinga geležinkeliams, nes ji bus atsakinga už „RB Rail“ padarytas klaidas. Vis dėl to jis BNS tikino pasirašysiąs sutartį, jei tai padaryti jį įgalios bendrovės valdyba. Kada valdyba priims sprendimą, anot susisiekimo viceministro Sauliaus Girdausko, prognozuoti sunku, nes dalis valdybos narių yra išvykę į tolimas užsienio šalis.
S.Dailydkos teigimu, „Lietuvos geležinkeliai“, skirtingai nuo Latvijos ir Estijos geležinkelių, negalės dalyvauti projekto statybų konkursuose.
Jo teigimu, „Rail Baltica“ projekto vertė Lietuvoje gali siekti iki 2,8 mlrd. eurų, įskaitant 450 mln. eurų, arba 15 proc. Lietuvos dalį, jeigu 85 proc. lėšų, kaip žadama, skirtų ES. Pasak S.Dailydkos, 15 proc. projekto vertės kofinansuos „Lietuvos geležinkeliai“, nebent būtų pakeisti įstatymai ir šią dalį finansuotų pati valstybė.
Baltijos šalių atstovai rugsėjo pradžioje Briuselyje susitarė dėl daug ginčų kėlusios „Rail Baltica“ konkursų skelbimo tvarkos. Pagal susitarimą, pirkimai bus skirstomi į tris kategorijas: vien bendros įmonės organizuojami pirkimai, konsoliduoti bendros įmonės skelbiami pirkimai ir Baltijos šalių atskirai organizuojami, tačiau bendros įmonės griežtai prižiūrimi pirkimai.
Projektui, kurio vertė sieks apie 5 mlrd. eurų, ES 2014-2020 metais gali skirti iki 85 proc. lėšų. „Rail Baltica“ projektui „Lietuvos geležinkeliams“ Europos Komisija pernai pirmajame CEF šaukime jau skyrė 106 mln. eurų, dar apie 20 mln. eurų Lietuvai skirta per bendrą „RB Rail“ įmonę, o šiemet antrajame CEF šaukime „Lietuvos geležinkeliams“ skirta dar beveik 191 mln. eurų, tačiau dar nepasirašyta dotacijų sutartis.