Nuo lapkričio 1 dienos gėrimų gamintojai ir importuotojai taromatų administratoriui už kiekvieną pakuotę mokės po 2,5 cento. Tačiau dėl pridėtinės vertės mokesčio ir kainų apvalinimo parduotuvėje pirkėjai gali sumokėti ir keturis kartus daugiau.
Viešoji įstaiga „Užstato sistemos administratorius“ vasarą informavo, kad po sistemos starto peržiūrėjo ir įvertino veiklos sąnaudas bei patvirtino naujus tarifus gamintojams ir importuotojams.
„Skaičiuojame, kad dėl didesnio nei planuota pakuočių surinkimo išlaidos sistemai išlaikyti išauga 5 mln. eurų per metus“, – pranešė administratorius.
Dėl to nuo lapkričio 1 dienos visoms gėrimų sektoriaus įmonėms įvesti 2,5 cento tarifai už polietileno tereftalato (PET) ir plienines pakuotes.
Iki šiol šie tarifai buvo taikomi tik tiems gamintojams, kurie nepakeitė pakuočių brūkšninio kodo, o už metalines aliuminio skardines bei stiklinius butelius mokėti ir toliau nereikės.
„Planuojama, kad per paskutinius du šių metų mėnesius pritaikius naujuosius tarifus bus surinkta papildomai 1,4 mln. eurų. Tai leis iš dalies kompensuoti jau dabar augančią 2016 metų sąnaudų eilutę“, – rašoma „Užstato sistemos administratoriaus“ pranešime verslininkams.
2017 metais – dar vienas padidinimas
Dar vienas tarifų pakėlimas planuojamas nuo kitų metų pradžios. Pagal dabartinį įkainių projektą, už PET pakuotę verslininkams teks mokėti 3 centus, už – aliumininę 1,5 cento, plieninę – 3 centus, stiklinę – 2,5 cento.
Per 2016 metus „Užstato sistemos administratorius“ iš viso planuoja surinkti 397 mln. pakuočių arba 72 proc. visų į rinką išleistų pakuočių. Prieš sistemos paleidimą buvo planuota, kad bus surenkama 64 proc. visų pakuočių.
Anksčiau taromatų administratorius planavo turėti teigiamą – 3,5 mln. eurų – galutinį rezultatą, tačiau dabar įvardijamas neigiamas – 1,5 mln. eurų trūkumas.
Didesnės kainos – faktas
Kaip DELFI sakė nealkoholiniais gėrimais prekiaujančios „ECO Technology“ direktorius Marius Andriejauskas, tai, kad dėl naujo tarifo padidės gėrimų kaina yra faktas.
Verslininkas paaiškino, kad dėl pridėtinės vertės mokesčio ir kainų apvalinimo gėrimas parduotuvės lentynoje pabrangs daugiau nei 2,5 cento.
„Jei produktas dabar kainuoja 1,49 euro, tai lentynoje jis kainuos jau ne 1,52 euro, o 1,55 ar 1,59 euro“, – pavyzdį pateikė jis.
Pašnekovas dėstė, kad galutinė prekės kaina susideda iš išlaidų logistikai, rinkodarai, prekybos tinklų dalies, mokesčių.
„Praktiškai prekyboje būna taip, kad kol nuo gamintojo iki lentynos atvažiuoja produktas, jis pabrangsta 150 proc.“ – sakė M. Andriejauskas.
Nekeis savo sąskaita?
Kainų didėjimą prognozuoja ir „Volfas Engelman“ generalinis direktorius Marius Horbačauskas.
„Dėl didžiulio lietuvių stropumo administratorius turi gerokai daugiau kaštų“, – apie tarifo didinimą sakė jis.
Verslininkas, kaip ir M. Andriejauskas, prognozavo, kad lentynose kainos bus suapvalintos iki skaičiaus, kurio gale yra 5 ar 9.
„Kainų didinimas gamintojams yra blogas dalykas, nes didėjant kainoms, mažėja vartojimas. Galbūt kai kuriuose atvejuose galvosime, kad jų nedidinsime netgi savo pelno sąskaita“, – DELFI sakė M. Horbačauskas.
Tuo metu M. Andriejauskas dvejojo dėl galimybės kainų nekeisti atimant iš savęs.
„Dabar yra labai sudėtinga situacija, nes viskas aplink brangsta, – kalbėjo jis. – Mes prekes perkam už dolerius, tai 2014 metai buvo labai skaudūs. 2015 metų pradžioje irgi kainos kilo. Jeigu būtume kainas padidinę tiek, kiek euro atžvilgiu pabrango doleris, galbūt net nebūtume lentynose išsilaikę, nes esame mažiukai.“
M. Andriejauskas pasakojo, kad tuo metu iš savo pelno išskaičiavo. „Jei dabar vėl, tai… O rytoj dar kokį įstatymą įves, vėl iš savęs imti? Tai absurdas, nes ir taip yra sunku“, – teigė verslininkas.
Komentuodamas „Volfas Engelman“ vadovo pasvarstymą „ECO Technology“ direktorius sakė: „Gal tiems, kurie turi didelę rinkos dalį, lengva, o mums ne. Aišku prekybos centrai prašys, kad dalintumėmės ir kainos nekiltų, bet žiūrėsime kaip baigsis derybos. Kartais pasako, kad jei pabrangs keliais centais, išimsime iš lentynos“.
Daugiau skaitykite čia.