Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba šių metų liepos mėnesį gavo studentės skundą, kuriame teigiama, kad ji patyrė diskriminaciją dėl nėštumo stojančiųjų į Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos magistrantūros studijas motyvacinio pokalbio metu.
Studentė teigė, kad jai buvo užduodami klausimai apie asmeninį gyvenimą, nėštumą, šeimos ateities planus, kurie, pasak jos, buvo niekaip nesusiję su stojančiojo žiniomis, koncertine patirtimi bei motyvacija studijuoti. Dėl žemo įvertinimo pokalbio metu, studentė neįstojo į valstybės finansuojamą vietą.
Tyrimo metu buvo tiriama, ar universitetas tinkamai vykdo Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme numatytą pareigą – užtikrinti, kad būtų taikomi vienodi reikalavimai ir sąlygos priimant studijuoti, nepaisant asmens lyties (nėštumo).
Tyrimą dėl galimos diskriminacijos lyties (nėštumo) pagrindu kontrolierė nusprendė nutraukti, nes trūko objektyvių duomenų apie skunde aprašytą pažeidimą.
Vis dėlto tyrimo metu paaiškėjo, kad studentų priėmimo tvarka į magistrantūros studijas universitete yra netiesiogiai diskriminuojanti moteris, kadangi privalomojo motyvacinio pokalbio metu užduodami klausimai „turimos galimybės studijuoti magistrantūroje“ ir „aplinkybės, galinčios paveikti nuoseklų studijų ir praktinio darbo procesą“ yra mažiau palankūs stojančioms moterims nei vyrams.
Kadangi šie klausimai yra susiję su asmeniniu, šeimyniniu gyvenimu, bet ne su pretendento mokslo žiniomis, įgyta praktine patirtimi, mokslo iššūkiais ar dalykinėmis savybėmis. Ir nors klausimai yra neutralūs lyčių požiūriu, t.y. formaliai vienodi ir moterims, ir vyrams, tačiau vertinant objektyviai moterims būtų žymiai sunkiau nei vyrams pateikti teigiamus atsakymus, nes moterys dažniausiai jauname amžiuje planuoja nėštumą, naudojasi nėštumo ir gimdymo atostogomis arba jau yra susilaukusios vaikų, kurių priežiūrai, ypač iki 1 metų amžiaus, tradiciškai skiria daugiau dėmesio nei vyrai.
Dėl šios priežasties, joms žymiai sunkiau nei vyrams pateikti teigiamus atsakymus apie galimybes studijuoti magistrantūroje bei patvirtinti faktą, kad jų gyvenime nėra aplinkybių, galinčių paveikti nuoseklų studijų ir praktinio darbo procesą. Nepaisant to, kiekviena moteris turi turėti vienodas sąlygas ir galimybes su vyrais mokytis, studijuoti ir siekti norimo išsimokslinimo, nepriklausomai nuo jos šeimyninių įsipareigojimų, nėštumo bei kitų aplinkybių, galinčių daryti poveikį tik moterų socializacijai.
Taigi visi klausimai ir vertinimo kriterijai, galintys vertinimo procese suponuoti neigiamą vertintojų nuomonę apie pretendentę, neturėtų būti taikomi.
Kontrolierė, atlikusi tyrimą, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos dekanui rekomendavo pakeisti motyvacinio pokalbio tvarkos aprašą bei nustatyti klausimus taip, kad užduodant šiuos klausimus į juos pateikiami atsakymai nebūtų mažiau palankūs moterims.