Lygių galimybių kontrolierė, atlikusi tyrimą dėl interneto tinklalapyje „Autoasas.lt” esančios „paieškos moterims“, nustatė, kad šios paieškos kriterijai, nesusiję su automobilių paieška, pažeidžia lygių galimybių įstatymų nuostatas.
[galerija kiek=””]
Pažeistos nuostatos, draudžiančios prekių pardavėjams teikti vartotojams informaciją apie prekes, kurioje išreiškiamas paniekinimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą.
Tyrimo metu buvo aiškinamasi, kodėl interneto tinklalapyje yra išskirtos dvi paieškos: „automobilių paieška“ ir „paieška moterims“, ir ar „paieškos moterims“ išvardinti automobilio atrankos kriterijai nepažeidžia įstatymų nuostatų, reglamentuojančių lygių galimybių principus.
MB „Autoasas“ pateiktame paaiškinime teigė, jog auditorija yra patenkinta tokia paieška, nes niekur kitur nėra galimybės surasti automobilį pagal tokius subjektyvius kriterijus, kaip „grožis“, „galingumas“, „dydis“. Pasak „Autoasas“ administracijos, kiekvienas lankytojas gali pritaikyti sau „paieškos moterims“ kriterijus, tačiau, kodėl paieška vadinasi būtent taip – nepaaiškino.
Vis dėlto, atsižvelgiant į tai, kad viena iš paieškų skirta naudotis moterims, darytina išvada, kad kita, t.y., „automobilių paieška“, skirta naudotis vyrams. Atkreiptinas dėmesys, kad „paieškos moterims“ kriterijų neapibrėžtumas, pvz.: kokio tūrio automobilis yra „galingas“, arba kokios klasės, markės ar modelio automobilis yra „didelis“ ir/ar „gražus“, sukuria nerimtos, nerūpestingos ir žaismingos formos automobilio paieškos įspūdį ir todėl pati automobilio paieška gali prarasti prasmę. Šioje paieškoje naudojamas kriterijus „mano charakteris“ bei pasirinkimo galimybės: „esu aikštinga, „esu nekontroliuojama“, „esu romantiška“, „esu šeimyniška“, „esu linkusi į pinigus“, „esu karjeriste“, „esu paprasta“, apibūdina žmogaus charakterį, o ne automobilio technines savybes. Tuo tarpu kriterijai, pagal kuriuos atrenkamas automobilis „automobilių paieškoje“ atitinka ne tik visuotinai žinomus kriterijus, apibūdinant automobilį, bet ir teisės aktuose vartojamas sąvokas.
Tokiu būdu išskiriant automobilių paieškas formuojama visuomenės nuostata, kad vyrai, kaip vartotojai, besirenkantys transporto priemonę, yra mąstantys ir tuo pranašesni už moteris, kadangi „automobilių paieškos“ kriterijai yra visuotinai pripažinti. Tuo tarpu moterys yra neatsakingos kelių eismo dalyvės, kadangi renkasi transporto priemonę kaip daiktą, atspindinti jos charakterį, o ne transporto priemonės technines savybes.
Kontrolierė teigia, kad toks kriterijų išdėstymas akcentuoja moteris ne kaip mąstančias ir pragmatiškas, o kaip aikštingas asmenybes ir dėl to formuojamas menkinantis bei nepagarbus požiūris į moteris. Nustačiusi pažeidimą, kontrolierė MB „Autoasas“ skyrė įspėjimą.
Pastaruoju metu Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gauna vis daugiau paklausimų bei atlieka tyrimų dėl galimos diskriminacijos ir diskriminacinių reklamų prekių ir paslaugų srityje. Gaunamų skundų ir paklausimų skaičiaus didėjimas rodo lygių galimybių suvokimo didėjimą visuomenėje, todėl kontrolierė kviečia visus ir toliau informuoti Tarnybą apie pastebėtus lygių galimybių pažeidimus.