Išskirtinis interviu: kita saugumo ekspertų sukritikuotos „Yandex. Taxi“ stotelė – Kaunas | Kas vyksta Kaune

Išskirtinis interviu: kita saugumo ekspertų sukritikuotos „Yandex. Taxi“ stotelė – Kaunas

Dominykas Biržietis, Rasita Kunikauskaitė 2018/08/07 12:20
G. Rapalio nuotr.

Liepos pabaigoje Rusijos pavėžėjimo paslaugų bendrovei „Yandex. Taxi“ pradėjus veikti Vilniuje, „Kas vyksta Kaune“ pasidomėjo, kokie įmonės plėtros planai laikinosios sostinės atžvilgiu. Prieštaringai Lietuvoje vertinamo naujo rinkos žaidėjo atstovas Aramas Sargsyanas teigia, kad Kauno vežėjai jau domisi galimybe bendradarbiauti su „Yandex. Taxi“.

Nors šalies saugumo institucijos praėjusią savaitę pavėžėjimo bendrovę vertė gerokai paprakaituoti pranešimais apie Rusijos serveriams perduodamus vartotojų duomenis, „Yandex. Taxi“ tarptautinės plėtros vadovas A. Sargsyanas „Kas vyksta Kaune“ pateiktuose atsakymuose tvirtino, kad verslui Lietuvos rinka palanki, o plėtros planuose aukščiausią poziciją užima Kaunas.

Nyderlanduose registruotos bendrovės, kurios 51 proc. akcijų priklauso Kremliaus valdomam „Sberbank“ bankui, atstovas papasakojo apie vietinių pervežimo įmonių susidomėjimą ir „Yandex. Taxi“ galimybes įsitvirtinti Kaune.

– Ar „Yandex. Taxi“ planuoja teikti pavėžėjimo paslaugas Kaune? Kada tai galėtų įvykti?

– Mes ką tik pradėjome veiklą vykdyti Vilniuje. Reikia šiek tiek laiko, kad įsitvirtintume ten, o tada galvosime apie plėtrą kituose Lietuvos miestuose. Jeigu plėsimės, Kaunas tikrai bus pirmas mūsų pasirinkimas. „Yandex. Taxi“ yra mobilioji programėlė, todėl norint pradėti vežti kuriame nors mieste, mums tereikia vietinių partnerių, kurie turėtų pakankamai vairuotojų.

Anot A. Sargsyano, Kauno bendrovės planuose įrašytas pirmu numeriu / G. Rapalio nuotr.

– Kiek vairuotojų maždaug reikėtų jūsų įmonei Kaune, kad galėtumėte sėkmingai konkuruoti su analogiškas paslaugas teikiančiomis įmonėmis?

– Paprastai 100-300 automobilių pakanka pradėti verslą tokio dydžio ir populiacijos mieste, kiek vėliau šis skaičius auga bent kelis kartus – tai priklauso nuo paklausos.

Vilniuje startavome su maždaug 300 transporto priemonių, kurių valdytojai perėjo dirbti su mumis, panašiai nutiko ir Rygoje bei Taline. Jei pastebime, kad poreikis didesnis, randame naujų partnerių ir jie padidina vairuotojų skaičių. Bet kuriuo atveju, jei nuspręsime teikti paslaugas Kaune, pirmiausia atliksime kruopščią analizę.

– Ar jau yra Kaune taksi įmonių, kurios norėtų tapti „Yandex. Taxi“ partnerėmis? Ar yra vežėjų, kuriais domisi jūsų bendrovė?

– Keletas potencialių partnerių jau susisiekė su mumis. Dar nepradėjome tirti laikinosios sostinės rinkos – visgi, esame atviri bet kokiems bendradarbiavimo pasiūlymams.

– Kokia Kaune būtų taikoma kainų politika? Ar tarifai skirtųsi nuo tų, kuriais apmokestinamas pavėžėjimas Vilniuje?

– Apie tai kalbėti dar per anksti. Bet kokiu atveju, su „Yandex. Taxi“ aplikacija galime pasiūlyti prieinamą kainą dėl taikomų technologinių sprendimų, kaip žemėlapių sudarymas, navigacija ir novatoriška užsakymo sistema.

Jie padeda vairuotojams sumažinti klientų laukimo, nuvykimo pas juos ir nuvežimo, net ir kamščių metu, laiką. Kelionėje sugaištas laikas – pagrindinis faktorius, apibrėžiantis kainas. Galiu garantuoti, kad jos turėtų būti labai patrauklios.

– Kaune yra mažiau rusakalbių – ar ši vietinės rinkos aplinkybė nekiša kojos „Yandex. Taxi“? Kas čia yra pagrindiniai jūsų konkurentai?

– „Yandex. Taxi“ tarptautinė plėtra yra itin sparti. Mes jau labai sėkmingi dirbame kitose rinkose, kur rusakalbės bendruomenės sudaro mažumą arba jų beveik išvis nėra. Planuojame žengti ir į kitus žemynus, tad klientų vartojamos kalbos faktorius nėra įmonės pamatas.

Žmonės renkasi „Yandex. Taxi“ programėlę dėl prieinamų kainų, trumpo laukimo laiko ir patikimų paslaugų. Kol kas negalime kalbėti apie potencialius konkurentus – reikia juos nuodugniau išanalizuoti.

– Kokie kiti Lietuvos miestai yra „Yandex. Taxi“ akiratyje?

– Labiausiai tikėtina, Klaipėda, bet ateitis parodys. Tai priklauso ir nuo potencialių partnerių aktyvumo.

– Kokį Lietuvos plotą dengia „Yandex. Taxi“? Ar teoriškai įmanoma pradėjus kelionę Vilniuje, baigti ją kitame mieste? Ar vairuotojas tuomet gali tame mieste paimti kitą klientą?

– Dabartinė mūsų programėlė sutelkta į keliones Vilniuje bei jo priemiesčiuose. Paklausa jau dabar yra labai didelė. Nepažadu, kad greitu metu galėsite nuvykti į Trakus ar panašiai, bet galbūt ateityje tai įgyvendinsime.

– Ar vietinės taksi kompanijos noriai bendradarbiauja su „Yandex. Taxi“? Kuo tokia partnerystė naudinga abiem pusėms?

– Gal tai jus nustebins, bet bendradarbiauja noriai. Be to, tik pasklidus pirmiesiems gandams apie mūsų atėjimą į Lietuvos rinką, kelios smulkios įmonės susisiekė ir siūlė į jas investuoti.

Vairuotojai taip pat labai entuziastingi – jie nori išsiaiškinti, ar mūsų programėlė padės jiems uždirbti daugiau pinigų. Beje, nėra reikalaujama, kad vairuotojai priimtų užsakymus tik per mūsų programėlę – jie taip pat gali naudotis kitomis pavėžėjimo aplikacijomis, priimti tradicinius taksi užsakymus telefonu ar užsiimti šia veikla kaip papildoma po savo pagrindinio darbo.

– Ar galima vežti su „Yandex. Taxi“ individualiai? Kokius reikalavimus turėtų atitikti vairuotojas ir transporto priemonė?

– „Yandex. Taxi“ programėlė Lietuvoje veikia tik su partneriais – bendrovėmis, teikiančiomis taksi ar pervežimo paslaugas. Pavieniai vairuotojai gali prisijungti per vieną iš mūsų partnerių.

Bendrovė naudojasi vietos rinkoje jau veikiančių vežėjų technine baze ir vairuotojais / G. Rapalio nuotr.

Visi, norintys vežti su „Yandex. Taxi“, gali kreiptis į juos ar užpildyti formą įmonės internetiniame puslapyje – tuomet būsite nukreipti į bendroves, su kuriomis bendradarbiaujame, ten bus suteikta informacija ir apie visus reikalavimus. Tik galiu pridurti, kad mūsų partneriai dirba griežtai pagal Lietuvos įstatymus.

Duomenys keliauja į serverius Rusijoje

„Kas vyksta Kaune“ primena, kad Vilniuje veiklą „Yandex. Taxi“ pradėjo šių metų liepos 26 d. Neilgai trukus, rugpjūčio 3 d., Nacionalinis kibernetinio saugumo centras (NKSC) paskelbė, jog bendrovės programėlė, net ir veikianti budėjimo režimu, turi galimybę užmegzti ryšį su skirtinguose Rusijos regionuose esančiais adresais.

„NKSC analizės metu buvo nustatyta, kad programėlė šifruotais ryšio kanalais reguliariai jungėsi ir palaikė aktyvų ryšį su 11 unikalių IP adresų. Iš jų 10 priklauso Rusijos Federacijai. Duomenų perdavimas vykdomas cikliškai“, – rašyta centro atliktoje analizėje.

Rekomenduoja nesinaudoti

A. Sargsyanas DELFI tuomet pripažino, kad „kai kurie paslaugų algoritmai, pavyzdžiui, paieškos ar optimalaus maršruto skaičiavimas kartais gali naudotis Rusijoje esančių serverių paslaugomis“, nors tikino, kad tai nėra tolygu asmeninės informacijos saugojimui, o Rusijos žvalgybai pareikalavus pateikti duomenis, „Yandex. Taxi“ esą galėtų atsisakyti tai daryti.

Dėl galimo bendradarbiavimo su Rusijos specialiosiomis tarnybomis, nesinaudoti šiomis pavėžėjimo paslaugomis rekomendavo ir Valstybės saugumo departamentas bei premjeras Saulius Skvernelis.

Gana griežto tono patarimas pirmiausia adresuotas Lietuvos valstybinių institucijų tarnautojams, žurnalistams, teisėsaugininkams ir dažnai į Rusiją vykstantiems asmenims, potencialiai dominantiems tenykštę žvalgybą.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA