Kaunietė oftalmologė susirūpino naktį itin ryškiai apšviestomis gatvėmis: gali kenkti akims? | Kas vyksta Kaune

Kaunietė oftalmologė susirūpino naktį itin ryškiai apšviestomis gatvėmis: gali kenkti akims?

Asociatyvi / R. Tenio nuotr.

Į portalą „Kas vyksta Kaune“ kreipėsi kaunietė oftalmologė Justina, kuri pastebėjo, kad naktį Kaune vis daugiau gatvių apšviečiamos ryškiais LED šviestuvais, kurie gali kenkti akims. Savivaldybės atstovo teigimu, dabartinės šviesa nekenkia, o jei turima nusiskundimų, kauniečiai raginami informuoti gatvių apšvietimo įmonę.

Skaitytoja: akinanti šviesa

„Norėčiau sužinoti, kodėl pasirinkta baltai mėlyna šviesa, kuri daugiau akina, nei padeda kelyje, tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems? Prieš tai apšvietimas buvo gelsvas. Dabar tamsiuoju paros metu ne tik kad nejauku būti tokiose gatvėse, bet toks apšvietimas dar ir kenkia akims, melatonino gamybai ir pan., vardinti galima daug. Jau 7 metus dirbu oftalmologe ir šia tema nemažai kalbėta tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Amerikos medicinos asociacija rekomenduoja dėti ne daugiau, nei 3000 K šviestuvus ir pateikia daugybę argumentų, pas mus, kaip suprantu, visi nauji šviestuvai yra ne mažiau 4000 K. Įdomu, kodėl Kaune į tai visai nekreipiama dėmesio?”, – rašė akių ligų specialistė Justina.

Ji mano, kad visose pagrindinėse gatvėse įrengti tokie LED šviestuvai: Vytauto pr. Birštono g., dalis Savanorių pr., Kovo 11-osios g., Santakos parke, Rotušės aikštėje sudėjo, vieninteliai „šiltesni“, anot kaunietės, sudėti Santakos parke prie pėsčiųjų takų.

Normų neviršija

Portalas „Kas vyksta Kaune“ apie gatvių apšvietimą pasiteiravo Kauno miesto savivaldybės Administracijos energetikos skyriaus vedėjo Raimondo Mačikėno. Jis informavo, kad šie naujos kartos šviestuvai buvo pradėti naudoti gatvių apšvietimui dar 2015 metais.

„Pradžioje tai buvo pavieniai atvejai, skirti daugiau bandymų bei rezultato matavimo tikslams, nei gatvių apšvietimui. Tik atlikus įvairius bandymus ir patikrinus gautus rezultatus, buvo pradėti montuoti LED technologijų šviestuvai, skirti miesto gatvių apšvietimui. Šiuo metu bendrame gatvių apšvietime LED šviestuvai sudaro beveik 5 proc. visų šviestuvų. Visi sumontuoti šviestuvai atitinka sanitarinių higienos normų reikalavimams. Šviestuvų  gamintojai yra pateikę kokybės sertifikatus. Kokybės tyrimai atlikti nepriklausomose akredituotose laboratorijose”, – sakė R. Mačikėnas.

Įrengti eismo saugumo gerinimui

Savivaldybės atstovas tikino, kad sprendimas keisti miesto gatvių apšvietimo žibintus LED šviestuvais yra grindžiamas ne tik ekonominiais rodikliais. „Visų pirma, LED apšvietimas tai – eismo saugumo klausimai, patikimumas, eksploatacinės savybės. Kadangi ši technologija pasižymi dideliu tikslumu, apšviečiant gatvę gaunamas žymiai mažesnis aplinkos „teršimas“ nereikalinga šviesa, nakties metu mažinama švietimo galia, kas, taip pat, gerina poilsio sąlygas žmonėms, kurių butai yra prie apšviestų gatvių”, – komentavo Administracijos energetikos skyriaus vedėjas R. Mačikėnas.

Naudoja ir užsienyje

Pasak R. Mačikėno, perėjimas į LED šviesos technologijas šiuo metu vyksta visame pasaulyje ir Kaunas neatsilieka. Anot jo, siūlymas naudoti žemesnę šviesos temperatūrą nėra naujiena. „Po gausybės įvairiausių tyrimų europinės rekomendacijos 3000 K temperatūros šviesos šaltinius siūlo naudoti ypatingų statinių – senovinių pilių, kitų architektūros unikalių statinių apšvietimui, gamtinių objektų išryškinimui, kadangi gelsvesnė šviesa formuoja minkštesnius šešėlius, švelnina briaunas ir pan. Gatvių  ir kelių apšvietimui gaminami žibintai artimi 4000 K laipsnių darbo režimui”, – teigė R. Mačikėnas.

Savivaldybė: akims nekenkia

Pašnekovas aiškino, kad gatvės apšvietimui naudojami šiltos baltos šviesos žibintai. Abejojantiems jis pasiūlė sulyginti gatvės perėjų apšvietimo prožektorių šviesos spektrą. Kadangi, perėjos turi būti apšviestos skirtingai nuo bendro gatvės apšvietimo (tai leidžia transporto priemonių vairuotojams matyti perėjas iš žymiai didesnio atstumo), šiam tikslui naudojami žibintai skleidžia patį žemiausią (5000 K) šaltos baltos spalvos spektrą.

„Skirtumas, kuris yra pažymėtas skaitytojos klausime, kalbant apie Santakos pėsčiųjų taką, susidaro ne dėl spektrinių skirtumų, bet dėl žymiai mažesnio šviesos srauto intensyvumo. Kadangi, šiame take, mechaninių transporto priemonių eismas yra draudžiamas, naudojamos žemesnės atramos, projektuojant parinkti žibintai, kurie nuo gatvės šviestuvų skiriasi savo konstrukcija. Čia sumontuoti parkų apšvietimui skirti šviestuvai”, – teigė R. Mačikėnas.

Jo teigimu, šviestuvų šviesos srauto sklaida yra didesnė, todėl jaučiasi kiek „minkštesnis“ apšvietimas. Anot specialisto, projektuojant apšvietimo sistemos pakeitimus ar įrengimą, visada yra įvertinama daugybė faktorių, tokių kaip – gatvės plotis, jos apkrovimas transportu, eismo intensyvumas, pėsčiųjų poreikiai ir kiti parametrai. „Gaunamas rezultatas, kol kas, didžiosios daugumos eismo dalyvių yra vertinamas labai gerai. Ypač efektyviu LED apšvietimas pripažįstamas vakarinės prieblandos metu, lietui lyjant”, – sakė savivaldybės atstovas.

Turint nusiskundimų, prašo informuoti įmonę

Pašnekovas informavo, kad apie žibintų akinimą, kaip problemą, informacijos neturi. „Jei tai būtų konkreti vieta ir ją nurodytų eismo dalyviai, kaip kenkiančią ar pavojingą, gatvių apšvietimo priežiūros darbuotojai išvyktų į vietą nedelsiant, patikrintų šviestuvo geometrinės padėties nustatymo teisingumą, šviestuvo darbo režimą. Jei pasirodytų, kad šių priemonių nepakanka, šviestuvas būtų perprogramuojamas, sumažinant jo skleidžiamą šviesos srautą. Tokios techninės galimybės yra, jos tikrai veiksmingos”, – sakė R. Mačikėnas.

Kauno gatvių apšvietimo įmonę reikia informuoti el. paštu dispecerine@kaunosviesa.lt  arba telefonu čia.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA